Οι έφηβοι, αδιαμφισβήτητα, δυσκολεύονται να ξυπνήσουν το πρωί και μία νέα έρευνα προτείνει ότι η έναρξη των μαθημάτων πιο αργά μέσα στη ημέρα, δεν τους βοηθάει να ξεκουραστούν πάλι όσο απαιτείται.

Οι έφηβοι, αδιαμφισβήτητα, δυσκολεύονται να ξυπνήσουν το πρωί, αλλά μία νέα έρευνα προτείνει ότι η έναρξη των μαθημάτων πιο αργά μέσα στη ημέρα, δεν βοηθάει να ξεκουραστούν όσο απαιτείται.

Η έρευνα αντικρούει την άποψη ότι το σχολείο πρέπει να ξεκινάει πιο αργά από την κλασική ώρα, για να εναρμονίζεται με το βιολογικό ρολόι των εφήβων.

Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Surrey και το Harvard Medical School διευθύνουν τις σχετικές έρευνες πάνω σε αυτό το θέμα και υποστηρίζουν ότι η καθυστερημένη ώρα έναρξης του σχολείου θα αλλάξει τα εσωτερικά ρολόγια των περισσότερων εφήβων και θα τους παρασύρει να θέλουν να ξυπνούν όλο και πιο αργά, άρα, μέσα σε λίγες εβδομάδες, θα είναι εξίσου σκληρό για εκείνους να σηκωθούν από το κρεβάτι.

Ισχυρίζονται ότι το πρόβλημα βρίσκεται στην έκθεση στο φως. Όταν, κάποιος ξυπνά αργά το πρωί, τον οδηγεί να κλείνει αργά τα φώτα το βράδυ, το οποίο αλλάζει σταδιακά το εσωτερικό βιολογικό του ρολόι και τον δυσκολεύει να ξυπνήσει νωρίς την επόμενη μέρα.

Μία καλύτερη λύση για τους νέους, επομένως, θα ήταν να εκτίθενται στα φώτα κατά τη διάρκεια της ημέρας και να κλείνουν τα φώτα το απόγευμα και κατά τη διάρκεια της νύχτας! Αξίζει να τονιστεί ότι το κλείσιμο του φωτός συμπεριλαμβάνει και εκείνο από τα κινητά, τις ταμπλέτες, τους υπολογιστές κλπ.

Η έρευνα έχει δημοσιευτεί στο Scientific Reports και χρησιμοποιήθηκαν μαθηματικά μοντέλα για να προβλέψουν την αρνητική επίδραση στους νέους, όταν το σχολείο ξεκινάει αργότερα από ό, τι ξεκινάει τώρα.

Επισημαίνεται ότι στην ανάλυση συμπεριελήφθησαν παράγοντες, όπως εάν κάποιος είναι φυσικά πρωινός ή απογευματινός τύπος καθώς και τις επιδράσεις του φυσικού και τεχνητού φωτός στο βιολογικό ρολόι κλπ.

Η Dr Anne Skeldon αναφέρει χαρακτηριστικά: «Αυτό που προκύπτει είναι ότι οι έφηβοι είναι περισσότερο ευαίσθητοι στο φως, οπότε λαμβάνεται υπόψη ότι προκύπτουν εύλογες διαφορές συγκριτικά με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Σίγουρα, όμως, υπάρχουν και έφηβοι που δεν έχουν πρόβλημα να σηκωθούν το πρωί. Ο μοντέρνος τρόπος ζωής δυσκολεύει τους ανθρώπους να σηκωθούν το πρωί».

Επομένως, αντί να αλλάξουμε τη ώρα έναρξης του σχολείου, προτείνεται στους νέους να εκτίθενται στο φως (φωτεινότητα) κατά τη διάρκεια της μέρας –συμπεριλαμβάνονται τα κινητά τηλέφωνα και οι υπολογιστές- και να αποφεύγουν την έκθεση το απόγευμα και το βράδυ.

Τέλος, η Dr Skleldon αναφέρει ότι «Το φως το απόγευμα επιβραδύνει τον νυχτερινό ύπνο». Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «It highlights that adolescents are not 'programmed' to wake up late and that by increasing exposure to bright light during the day, turning lights down in the evening and off at night should enable most to get up in time for work or school without too much effort and without changing school timetables».

Δηλαδή, υπογραμμίζει ότι το βιολογικό ρολόι των εφήβων δεν είναι προγραμματισμένο για να ξυπνούν αργά και ότι με την αύξηση της έκθεσης στο έντονο φως κατά τη διάρκεια της ημέρας και την μείωση του στο ελάχιστο το βράδυ, είναι δυνατό, τουλάχιστον στους περισσότερους, να φτάσουν εγκαίρως στο σχολείο τους, χωρίς μεγάλη προσπάθεια και χωρίς να χρειαστεί το σχολικό χρονοδιάγραμμα ριζική αλλαγή !

boosters