Συχνά οι γονείς αναρωτιούνται αν πρέπει τα παιδιά τους να διδάσκονται από μικρή ηλικία ή εάν είναι ικανά να διδαχτούν μαθηματικές έννοιες. Η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά μπορούν να κάνουν πολλά περισσότερα από όσα φανταζόμαστε, αρκεί να έχουν την κατάλληλη καθοδήγηση. Έτσι, γιατί να μην μάθουν Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο;

Τι Μαθηματικά μπορεί να διδαχτεί ένα παιδί στο Νηπιαγωγείο;

Καλό θα ήταν οι μικροί μας μαθητές να μάθουν να κατηγοριοποιούν, ταξινομούν και συγκρίνουν πριν τη διδασκαλία της ποσότητας και μετά των αριθμών. Είναι γεγονός ότι πολλά μικρά παιδιά-από 3 ετών και άνω-γνωρίζουν να μετρούν από το ένα έως το δέκα, αλλά δεν γνωρίζουν ότι ο αριθμός 1 αντιστοιχεί σε ένα κύβο, σε ένα αρκουδάκι, σε μία καρέκλα.

Επομένως, για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, καλό θα ήταν οι μικροί μαθητές να διδάσκονται την εκάστοτε ύλη σταδιακά. Στο Eye Level, αυτός είναι ο στόχος μας! Στην αρχή οι μικροί μας μαθητές μαθαίνουν να ομαδοποιούν τα ίδια και τα διαφορετικά αντικείμενα, τα όμοια και τα ανόμοια αντικείμενα, μαθαίνουν ποικίλα γεωμετρικά σχήματα, μαθαίνουν να συγκρίνουν το μέγεθος, το μήκος, το ύψος, το βάρος, τις αποστάσεις και την ταχύτητα.

Αφού εμπεδώσουν και κατακτήσουν αυτές τις θεμελιώδεις μαθηματικές έννοιες, διδάσκονται διεξοδικά την έννοια της ποσότητας, δηλαδή μαθαίνουν να μετρούν αντικείμενα (για παράδειγμα αυτοκίνητα, ζωάκια, παιδάκια κτλ.) και στο τέλος διδάσκονται τους αριθμούς από το ένα έως το δέκα. Αυτή είναι η δομή της ύλης μας για τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο.

Καλές τεχνικές για τη σύνδεση ποσότητας και ονομασίας είναι οι ακόλουθες:

Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά να μετρήσουν τα δάκτυλα ενός χεριού τους, να μετρήσουν τους συμμαθητές τους, τα μπουφάν αυτών στο χώρο αποδοχής, τα αυτοκόλλητα σε μία άσκηση, τις πεταλούδες σε μία εικόνα, τα κεράκια στην τούρτα, τα παράθυρα/πόρτες στο εκπαιδευτικό κέντρο, τις ζωγραφιές στον πίνακα ανακοινώσεων και να τους ζητήσουμε να βγάλουν πέντε τουβλάκια από το κουτί (πιο δύσκολο, ειδικά για μικρά παιδιά).

Επιπροσθέτως, είναι γεγονός, ότι τα μικρά παιδιά χρειάζονται ειδικές ασκήσεις για να βελτιώσουν τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες, οπότε με τις ειδικές ασκήσεις που περιέχουν τα εγχειρίδια του Eye Level –σχηματισμός γραμμών, ασκήσεις με ψαλίδια, τρισδιάστατες δραστηριότητες- οι μαθητές μας βελτιώνουν τον τρόπο που κρατούν το στυλό/ μολύβι, ενώ ταυτοχρόνως διδάσκονται τις θεμελιώδεις μαθηματικές έννοιες.

Τέλος, στο Eye Level δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην Εμπειρική Μάθηση (Experiential Learning). Δηλαδή, λαμβάνουμε κατά νου τι γνωρίζει ήδη το παιδί και επάνω σε αυτό να δομούμε τη νέα γνώση. Το Eye Level Play Math χτίζει το θεμέλιο των Μαθηματικών με το να εισαγάγει βασικές έννοιες, όπως ειπώθηκε, πριν την εστίαση σε αριθμούς. Αυτό συντελεί στην ανάπτυξη της ικανότητας του παιδιού να σκέφτεται λογικά και κατά συνέπεια μαθηματικά.

Βιβλιογραφία για τα Μαθηματικά

*Αρμενάκου, Κ., Χριστογέρου, Κ. & Ανδριώτη Κ. (2008). Τα Μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Κέδρος.

* Kazuko-Kamii, C & De Clark, G.(1985). Τα παιδιά ξαναεφευρίσκουν την Αριθμητική. Αθήνα: Πατάκης.

* Τζεκάκη, Μ. (1998). Μαθηματικές δραστηριότητες για την Προσχολική Ηλικία. Αθήνα: Gutenberg.

*Τζεκάκη, Μ. (2007). Μικρά παιδιά, μεγάλα μαθηματικά νοήματα. Αθήνα: Gutenberg.

boosters